ارائه آموزشهای مهارتی به بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای از کسب آموزشهای مهارتی توسط ۲ میلیون و ۸۶۱ هزار نفر در دولت سیزدهم خبر داد.
مهرداد عظیمی(رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای) درباره تأثیر بسزای نیروی انسانی توانمند در مسیر توسعه همه جانبه کشورها، بر شاخصهایی همچون رشد اقتصادی، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، کاهش فقر و توزیع عادلانه درآمد، گفت: بر اساس تحقیقات، اصلاح نظامهای آموزشی بهطوریکه مهارتهای کافی را برای همه شهروندان فراهم کند میتواند شاخص رشد اقتصادی را در دراز مدت تا ده درصد افزایش دهد.
وی با بیان اینکه سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی سازمان است اما اطمینان از داشتن مهارتهای مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک نماید نیز مهم است، افزود: از مجموع ۲ میلیون و ۸۶۱ هزار نفر مهارت آموخته در دولت سیزدهم، ۱ میلیون و ۳۹۸ هزار نفر در بخش دولتی و ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار نفر در بخش غیردولتی آموزشهای مهارت را کسب کردند.
معاون وزیر کار گواهینامههای مهارت را معتبرترین و تنهاترین مدرک مهارتی در سراسر کشور و در سطح بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: گواهینامههای مذکور برای تمامی افراد، پس از کسب آموزشهای مهارتی آموزش و شرکت در آزمونهای سنجش مهارت و صلاحیت حرفهای برای متقاضیان صادر خواهد شد.
وی با اشاره به کاهش زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از ۴۵ روز کاری به ۷ روز کاری، خاطرنشان ساخت: در دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۷۸۵ نفر مورد سنجش صلاحیت حرفهای قرار گرفتند که برای ۱ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۲۲۹ نفر گواهینامه مهارت صادر شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای از رشد ۹۴ درصدی صدور مجوز آموزشگاه ازاد فنی و حرفهای در این دولت نسبت به دورههای قبل خبر داد و اذعان داشت: ۲۳ هزار و ۱۱۹ مجوز آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد در پنجره واحد خدمات الکترونیک و ۲ هزار و ۵۳۲ مجوز مرکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی صادر شده است.
وی با تأکید بر آیندهپژوهی در تدوین استانداردهای آموزش مهارت، اظهار داشت: تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چارچوب صلاحیت حرفهای و ۱ هزار و ۴۴۶ استاندارد مهارتی دانش بنیان در سازمان آموزش فنی و حرفهای تدوین شده است.
عظیمی تصریح کرد: برگزاری مسابقات ملی و جهانی مهارت، مسابقات مددجویان زندان ها، کارگران، نوجوانان و آزاد، مشارکت خیرین، طرح خادمان مهارتی، تولیدات رسانه ای، فصلنامه مهارت و… از فعالیتهای سازمان آموزش فنی و حرفهای در گفتمانسازی الگوهای صحیح مهارت سرمایه انسانی بوده است.
وی، استقرار دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی، تصویب قانون و آئین نامه کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و موافقت حداکثری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب اساسنامه از مسیر اصل ۸۵ قانون اساسی را از فعالیتهای سازمان در تقویت نظام تنظیمگری مهارت در سطح ملی عنوان کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور خاطرنشان ساخت: رشد ۹۴ درصدی صدور مجوز آموزشگاه آزاد، رشد ۳۰۰ درصدی صدور مجوز مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی، کسب اولین مدال طلای جهانی ایرانی، در رشته جواهرسازی، اولین مدال برنز تیمی جهانی رشته امنیت سایبری و ۵ مدالیون برتری در مسابقات جهانی مهارت ۲۰۲۲، کسب مدال نقره رشته طراحی گرافیک و مدال برنز رشته فناوری وب مسابقات مهارت حاباروفسک روسیه، کسب ۲ مدال نقره رشتههای راهکارهای نرم افزاری برای کسب و کار و توسعه نرم افزارهای موبایل و مدال برنز فناوری وب مسابقات آسیایی مهارت، کسب رتبه یک دولت الکترونیک در محور ارائه خدمات یکپارچه در کل ۱۶۲ دستگاه اجرایی، امضای ۲ سند همکاری با کشورهای تاجیکستان و روسیه و… را از موفقیتهای ملی و بین المللی این سازمان در دولت سیزدهم برشمرد.
وی در پایان سخنان خود، با تأکید بر متناسبسازی کیفی و کمی خرجی آموزشهای مهارتی با نیاز بازار کار؛ از اجرای طرحهای کهاد (مهارت افزایی دانشجویان)، نخلستان (مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاهی)، محیط کار واقعی (آموزشهای مهارتی در محیط کار واقعی، صنایع و صنوف) با ۱۹ درصد رشد، ایجاد ۳۴۸ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاهها و ایجاد ۳۱ مرکز برای آموزشهای کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار و توسعه دیپلماسی مهارت در دولت سیزدهم در این راستا خبر داد.